Strona główna
Poradnik
Tutaj jesteś
Poradnik Jak rozpoznać awarię termostatu

Jak rozpoznać awarię termostatu w samochodzie i co z tym zrobić?

Data publikacji 24 marca, 2024


Standardowy termostat samochodowy to bardzo mały i niedrogi element, który pomimo swoich niewielkich rozmiarów gra w samochodzie niezwykle ważną rolę, a jego awaria może mieć zaskakująco katastrofalne konsekwencje. Uważamy więc, że bardzo ważne jest, aby każdy kierowca wiedział, jak działa ten element i jak rozpoznać jego awarię. Dlatego postanowiliśmy przygotować poradnik, w którym opiszemy rolę termostatu, wyjaśnimy jego zasadę działania i podpowiemy, jak rozpoznać jego awarię.

Rola termostatu

Jak już wspomnieliśmy, rola termostatu w samochodzie jest mała, ale bardzo ważna. Odpowiada on bowiem za regulowanie temperatury silnika. Kiedy termostat wykryje, że temperatura w silniku wzrosła powyżej zadanej wartości, to uruchamia system chłodzenia, a jeśli temperatura spada, to go wyłącza. Dzięki temu samochód po uruchomieniu może się odpowiednio szybko rozgrzać do temperatury roboczej, a jeśli rozgrzeje się zbyt mocno, to zostać na czas schłodzony.

Zasada działania termostatu

Najprostsze termostaty działają na zasadzie bimetalowego elementu, który jak jego nazwa wskazuje, zbudowany jest z dwóch różnych metali, które pod wpływem temperatury odkształcają się w różny sposób, przez co taki element się wykrzywia. Można go więc zamontować w samochodzie w taki sposób, aby po odkształceniu w wyniku ciepła zamknął obwód i tym samym uruchomił system chłodzenia silnika, a kiedy się ochłodzi wyprostował się i go rozłączył.

W nieco nowszych termostatach wykorzystuje się termoparę, czyli bardzo podobne rozwiązanie z tą różnicą, że wykorzystuje się w niej efekt, dzięki, któremu na styku dwóch rozgrzanych metali pojawia się drobne napięcie elektryczne, które może jest wykrywane przez komputer pokładowy samochodu.

Awaria termostatu

Awaria termostatu wiąże się zawsze z problemami z kontrolowaniem temperatury. W lepszym przypadku termostat zacina się w pozycji zamkniętej, przez co układ chłodzenia w samochodzie działa, nawet jeśli nie powinien, przez co silnik wolno się nagrzewa i pracuje w temperaturze niższej niż optymalna. 

W gorszym przypadku termostat zacina się, kiedy system chłodzenia jest wyłączony, przez co może dojść do katastrofalnego w skutkach przegrzania silnika i jego zatarcia. W takiej sytuacji zobaczysz, że temperatura oleju mocno wzrosła a ostatnim wskaźnikiem niebezpiecznej awarii będzie biały dym wydostający się spod maski będący oznaką gotującego się płynu chłodniczego w chłodnicy. W takiej sytuacji należy tak szybko, jak to bezpiecznie możliwe zatrzymać samochód i poczekać, aż jego temperatura spadnie, po czym udać się do warsztatu samochodowego.

 Materiał zewnętrzny

Redakcja MagBud

Redakcja magbud.com.pl to grupa specjalistów z zakresu budownictwa oraz domu. W naszych artykułach dowiesz się przydatnych informacji, które ułatwią Ci, życie codzienne.

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ

Jesteś zainteresowany reklamą?