MagBud.com.pl

Dom, Budownictwo, Dekoracje

rozwój zawodowy
Porady

Zdrowie w pracy jest najważniejsze

Choć rozwój zawodowy jest dla nas priorytetem, nie powinniśmy zapominać, że praca nie może rujnować naszego zdrowia. Co możemy zrobić, żeby zadbać o zdrowie w pracy. Poniżej przedstawiamy perspektywę pracodawcy i pracownika.

Jak pracodawca może zadbać o zdrowie swoich pracowników

Sposobów na zadbanie o zdrowie pracowników jest wiele. Załóżmy, że mówimy o pracy w biurze. Do najważniejszych zadań pracodawcy należy zapewnienie pracownikom ergonomicznego stanowiska pracy. Jeżeli pracują oni po kilka godzin przed komputerem, należy zapewnić im funkcjonalne, ergonomiczne krzesła biurowe. Wybór takich krzeseł nie jest prosty, gdyż muszą one odpowiadać pracownikom o różnych gabarytach (krzesło takie musi być wygodne dla wysokiego i dobrze zbudowanego mężczyzny, a także filigranowej kobiety). Innym ważnym elementem stanowiska pracy jest biurko. Tu możliwości jest wiele. Jeśli nasi pracownicy pracują głównie przed komputerem – być może dobrym rozwiązaniem będzie zakup do biura specjalnych biurem posiadających funkcję regulacji wysokości. Trzeba zdawać sobie sprawę, że długotrwała siedząca praca jest dużym obciążeniem dla kręgosłupa. Pracownik zamiast siedzieć przez 8 godzin może naprzemiennie wstawać i siedzieć. Taki styl pracy jest bez wątpienia lepszy dla jego zdrowia. Ergonomiczne stanowisko pracy powinno być dobrze oświetlone. Musi mieć dobry dostęp do światła dziennego. Jednocześnie, jako że światło dzienne w naszych warunkach jest ograniczone (zimą wcześnie robi się ciemno) należy zadbać o dodatkowe oświetlenie biurek. Pracodawca zobowiązany jest również chronić swoich pracowników przed nadmiernym hałasem, który w dłuższej perspektywie czasu jest destrukcyjny dla ludzkiego zdrowia.

Jak zadbać o swoje zdrowie w pracy

Niezależnie od tego, czy interesuje nas praca w Ciechanowie czy w Warszawie, musimy pamiętać o nawykach, które umożliwią nam skupienie się na rozwoju zawodowym, a jednocześnie zadbaniu o własne zdrowie. Pracownik nigdy nie powinien poświęcać się pracy bez reszty. Kluczem do zachowania zdrowia psychicznego i fizycznego jest zachowanie równowagi pomiędzy życiem osobistym a zawodowym. Starajmy się unikać pracy po godzinach (wyjątkiem są nieliczne sytuacje, kiedy jest to konieczne). Jeżeli widzimy, że jest już wieczór – powinniśmy odłożyć swoje zawodowe obowiązki na kolejny dzień. Pamiętajmy, że konsekwencje zdrowotne nieprzespanej nocy będą dla nas bardziej dotkliwe niż opóźnienie w projekcie. Jeżeli tylko mamy taką możliwość, starajmy się pracować mniej, za to bardziej efektywnie. Gdy wiemy, że możemy wykonać wszystkie obowiązki przewidziane na dany dzień w cztery godziny – zróbmy to, a później cieszmy się czasem wolnym.

Zdrowe odżywianie i aktywność fizyczna obowiązkiem każdego pracownika

Jeżeli praca jest dla nas ważna i chcemy jak najlepiej wykonywać swoje obowiązki zawodowe, powinniśmy zadbać o swoje zdrowie. Pamiętajmy, że zdrowe ciało to również zdrowy umysł. Najważniejszym krokiem, który musimy wykonać jest zdrowe odżywianie. Zrezygnujmy ze spożywania żywności wysoko przetworzonej i pica alkoholu (dają nam one tymczasową przyjemność, jednak na dłuższą metę rujnują nasze zdrowie). Przestańmy się objadać, unikajmy spożywania dużej ilości węglowodanów, raz na jakiś czas zróbmy sobie 3-dniową głodówkę. Również aktywność fizyczna jest ważna dla naszego zdrowia. Nie oznacza to jednak, że musimy spędzać każdy wieczór na siłowi czy też biegać w maratonach. Wystarczy, że będziemy pamiętać o gimnastyce i regularnych spacerach. Jeżeli lubimy – możemy od czasu do czasu iść na basen lub na rower.

Przeczytaj więcej na http://zs3ciechanow.edu.pl

Aktywność fizyczna w pracy

Praca siedząca zaliczana jest do łatwych i lekkich, jednak w dłuższej perspektywie czasu może być ona szkodliwa dla naszego zdrowia. Pamiętajmy, że ludzkie ciało nie jest przystosowane do bardzo długiego siedzenia w jednej pozycji i spoglądania w jeden punkt. Możemy zminimalizować szkodliwe skutki pracy siedzącej robiąc sobie krótkie przerwy na gimnastykę. Będą miały one pozytywny wpływ nie tylko na nasze ciało, ale także na umysł.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.